A működésük koránt sem olyan bonyolult, mint a négyütemű motoroknál. Nincsenek szelepek, vezérmű stb.
A motorolajat a benzinhez keverjük, mely biztosítja a folyamatos kenést a dugattyúkra, hengerekre, csapágyakra, szerkezeti elemekre. Ezeknél a típusoknál az olaj nem végez hűtési folyamatot.
A benzin-levegő keverék egyben jobb hűtést ad a rendszernek. Elengedhetetlen, hogy kizárólag csakis csónakmotor olajat használjunk. A sima 2T motorolaj ennek a célnak nem felel meg. A flaska oldalán a TC-W3 minősítésű jelzést kell látnunk. Bekeverés esetén mindenképpen szükséges, jól összekeverni az üzemanyaghoz. Elsőnek az olajat kell a kannába, majd az üzemanyagot adagoljuk hozzá. Általánosan a keverék arányát 1:50-hez szükséges előállítani.